EllenPeru.reismee.nl

Eerste dag op school - Latinoamericana

Hola amigos, Allereerst..muchas gracias voor alle leuke reacties op mijn eerste blog. Het doet me onwijs goed om te zien dat vele mensen zo geïnteresseerd zijn in mijn avontuur, heel tof. Zelfs mijn lieve oma Brouns reageert (lees: m'n lieve familie zorgt ervoor dat oma ook een beetje kan meelezen, super!!). En mama en papa printen de blogs voor mijn andere lieverds (opa en oma), dus jullie zijn goed bezig voor mijn granny's. Muy bien!! ;) Na een fijne eerste nacht bij het gastgezin te hebben gehad (een lekker bedje) liep vanochtend om 7 uur mijn wekker af. Bij het zien van het zonnetje door mijn raam, verscheen al gauw een glimlach op mijn gezicht. Heerlijk! Toen ik de woonkamer inliep, was de tafel al gedekt, klaar voor te schuiven. Om eerlijk te zijn moet ik nog een beetje wennen aan het ontbijt, er is enkel brood met jam. Het is prima uiteraard maar van thuis uit ben ik een iets stevigere bodem in de ochtend gewend om het zo maar te zeggen. Maar kan geen kwaad, een paar kilootjes verliezen zou niet verkeerd zijn bij mij. Al werkt jam daarbij niet echt bevorderend haha. Maar genoeg over het eten. Na het eten was het tijd voor de beentjes te strekken, een wandeling van 30 minuten naar school zorgde ervoor dat ik even moest uitpuffen op de patio van school. Mijn conditie is al niet zo geweldig en die ijle lucht hier doet er nog een schepje bovenop. Maar ik ben best trots op mezelf, vandaag heen en terug gelopen. Ik mezelf dan ook direct beloond door in de middag met mijn Engelse huisgenoot de taxi naar het Plaza del Armas (centrum Cusco) te nemen. Men heeft me geadviseerd rustig aan te doen, dus waarom ook niet haha. Maar goed even terug naar vanochtend, samen met nog een ander meisje (17 jaar uit Franstalig België) ben ik vanochtend als nieuwe student begonnen op de school. Allereerst moest ik een examen afleggen zodat ze kunnen bepalen in welke klas (niveau) ik dien te worden geplaatst. Dit ging vrij aardig, al moet ik zeggen dat ik merkte dat sommige aspecten er nog net niet goed genoeg inzaten om een correct antwoord te kunnen geven (Claire, de verleden tijd werd ook gevraagd..) maar we wachten eens af. Erger dan het niveau beginner kan het niet zijn. Na deze tijd was het tijd voor een drankje op de patio waar ik al gauw andere studenten (Engelstalig) ontmoetten. *blij*. Ik spreek gewoon iedereen die ik tegenkom aan en dan zie ik vervolgens wel of het klikt. Hoezo behoefte aan sociale nabijheid en contact? Ik weet haha, maar anders zou ik Ellen niet zijn. Na de pauze heeft een mevrouw van de school ons op sleeptouw de stad ingenomen, ze leidde ons kort rond in de stad. Het centrum van Cusco is heel gezellig en je ziet er veel elementen terug van de Inca's. Boeiend om te zien. Ze heeft ons diverse handige tips gegeven over pinnen, supermarkt etc. Helaas is mijn geheugen niet zo scherp dat ik alles heb onthouden, maar komt vast wel goed. Op een gegeven moment liepen we richting een straat waar ze aan het werken waren, de mevrouw vertelde dat ze tijdens de werkzaamheden overblijfselen van de Inca's onder het asfalt hebben gevonden. Het bestuur van de stad is in beraad wat hiermee te doen, dus voorlopig ligt de weg nog open. Diverse straten in de stad zijn als het ware heilig voor de bevolking omdat daar vroeg een Inca rivier heeft gestroomd. Het Plaza del Armas (centrum van de stad) heeft met name indruk op me gemaakt (foto's volgen). Er hangt een gezellige sfeer, de lokale bevolking en typische Peruaanse vrouwtjes wandelen er rond en er staan mooie gebouwen zoals de Cathedraal. En de Starbucks (met uitzicht op het plein ligt er), geen onbelangrijk detaille als je een beetje behoefte hebt aan iets vertrouwds. Er vertoeven vele studenten uit alle landen, dus er hangt een gezellig 'chill' sfeertje. Op het moment zit ik hier dan ook met een Latte mijn blog te typen. Tijdens het typen zie ik dat het begint te schemeren buiten dus ik ga eens langzaam een einde breien aan deze blog. Morgen de eerste 'schooldag', ik ben benieuwd. 's Middags ga ik denk ik met 'mijn studiegenoot' de buurt verkennen en dit weekend trek ik eropuit naar Puno - het Titicacameer. Het moet een mooie plek te zijn en als ik eerlijk ben grijp ik alles aan om afleiding te hebben. Want het is en blijft geen makkie zo duizend kilometers van thuis, maar het heeft even de tijd nodig. Ik voel me al een stuk beter ten opzichte van gisteren, dus 't kump good'. Lieve volgers, jullie liggen al fijn op een oor dus..buenas noches! Un beso por vosotros, Ellen.

Reacties

Reacties

Emmy

Heey Ellen,

wat leuk dat je zo positief bent over alles! Ik herken je laatste zin heel erg, het is echt lastig om weg te zijn. Ik heb t nog steeds erg zwaar.

geniet van je tijd en ik lees graag je verdere blogs!

Liefs,
Emmy

Vera

Ha Ellen,

Dankzij jou leer ik ook nog enkele Spaanse woorden, dus kom maar op in je volgende stukken.
Haha ben je klaar met je studie, krijg je gewoon een heus tentamen! Bij dit tentamen maakt het in ieder geval niet uit wat je haalt, je wil immers alleen maar bijleren!
Geniet nog van de vele leuke en interessante contacten die je op doet.
Groetjes Vera

Letty

Ah wauw ell wat sjrief ze toch mooie verhoale!! Echt super om te leaze en wat fijn det ze n starbucks hubbe, hubs zeker n latte caramel gepak eah? ;-) haha. Trouwes det hub ze wal verdeent esse iddere keer n half oer noar sjool mos loupe. Echt good det ze al die luuj mer geweun aanspriks, lekker contact ligge en aafleiding zeuke, bietje winne nog allemoal mer weit zeker det ze doa euver 2 weke al heel anges euver dinks ;)
Dieke poen mup xxx

Maartje

Hey Ellen,

Ik hoop dat je een leuke tijd tegemoet gaat op school, ben benieuwd hoe het je verder allemaal bevalt! Wat knap dat je zomaar mensen aanspreekt! Kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is, maar probeer vooral te genieten van alles om je heen! Komt vast goed!

Groetjes
Maartje

Daniella

Eej mupje,

Heel veel succes vandaag op je eerste dag school.
Ik verheug me nu alweer op je volgend verhaal:)
Dikke knuf

Femke

Wauw wat bijzonder om dit van je te lezen meis.
Succes vandaag met je eerste schooldag.

Knuffel xxx

Els Dekkers

Hola Ellen,
Leuk zeg zo een begroeting, bij ons een andere betekening! ha ha grappig, ik geniet nu al van je verhalen en lees ze al in de vroege morgen uren als ik niet meer slapen kan.wij begrijpen goed dat het niet gemakkelijk is zover van huis, maar Ellen met zoveel lieve berichten vanuit thuisfront moet dat lukken, want zoals je vader zegt: je bent een tijger, lieve Ellen wij wensen jou veel succes op school, en vanuit het frans begrijpen we dat Un beso een kus betekent, van uit Hulsberg wensen wij jou sterkte toe, veel plezier en geniet van de cultuur, wij zijn geheel benieuwd naar je ervaring! UN BESO x x xPeter en Els Dekkers

Laura Ritzen

Hoi ellen,
We vinden het geweldig wat je doet. Ontzettend knap van je. Heel veel succes daar en be careful. Groetjes wiel en Laura x

Dorine Roes

Wat leuk Ellen om jou te kunnen volgen zo ver weg! Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier! Groetjes Dorine

natasja

Ellen wederom weer heel erg leuk gesjreve! Dr sjuult ein ware sjriefster in dich! Euver un paar weake hubs dich ein heel sociaal netwerk opgeboewd. En zowie se al sjriefs, "alles kump good".
Xx

Jolanda

Hè Ellen, leuk om je belevenissen te kunnen meelezen op jouw blog. Geniet van je tijd in Peru, en blijf ons met je verhalen op de hoogte houden. En inderdaad jouw levensmotto "alles kump good" gaat zeker uitkomen.

Fief

Hoi Ellen, ompakken op vliegvelden is ook niet mijn favoriet, vreselijk maar je moet gewoon, ze zijn soms zo streng! Ben blij dat je zo'n lieve gastouders hebt, dat is toch echt ook geluk hebben. Ik zou dit zo graag hebben meegemaakt als jong meisje, die eerste indrukken van zo'n ander land dan het onze waar alles tot in de puntjes verzorgd is. Ook fijn dat er een Starbucks in de buurt is, daar tref je meestal toch jonge mensen van all over the world. Liefs en succes op je eerste schooldag, ben benieuwd, groetjes Fief

Marieke van Megen

Hola Ellen! Wat leuk die verhalen van jou. Heerlijk om van jouw avontuur te mogen mee genieten. Het is heel spannend om zo op jezelf terug geworpen te worden. Maar je zult zien dat je snel genoeg je draai vind. Mijn ervaring is dat de eerste paar dagen het moeilijkste zijn. En je hebt genoeg te doen lees ik. Veel plezier met de spaans les. Geweldig die taal. Mucha suerte! Veel groetjes! Marieke

Carole

Ha Ellen,
Wat leuk om je vrolijke verhalen te lezen tussen "de moeilijke gevallen" hier door.
Veel succes op je eerste schooldag! Je hebt in ieder geval een goed motto "alles kump good" en dat komt het zeker.

groetjes
Carole

Jose Ritzen.

Goojemurge. Leuk weer om je verhaal te lezen. Volgens mij krijg je wel een talenknobbel. Spaans, Engels, Frans. Gelukkig ik heb het voordeel dat ik n spaanse collega heb want er staan nu al veel spaanse woorden in wat moet dat over een paar weken zijn haha. Geniet ervan en dikke knuffel.

Maud

Hoi Ellen, ich ving 't super leuk om te leaze wat se allemoal beleafs in Peru. Ich mot zigge dat se heil goed verhoale kins schrieve mer dat wis ich sjtiekem al 'n bietje van de breeve bie de 'Ellima's' haha. Natuurlik neet mekkelijk es se noe zo wied van thoes aafbis mer probeer te geniete van alles doa (en zo te leaze deis se dat al). Mit dien positiviteit kump 't zeker good! Heil veul succes & plezeer nog! X oet de wissegrach.

Yvonne

Ha ellen, heel leuk om je blog te lezen! Ik kan me goed voorstellen dat het even wennen zal zijn, zo veel nieuwe indrukken! Succes met de eerste ' schooldagen' ( klinkt zo een beetje alsof je naar de brugklas gaat...), elke dag een uur lopen...?! Wauw! Hou ons maar goed op de hoogte! X

Loreen Merx

Hee Ellen,

Wat leuk zeg, om zo je verhalen te lezen! Ik zal je blog in de gaten houden, want ik vind het echt super dapper dat je dit avontuur bent aangegaan. Geniet met volle teugen en mis thuis niet al te veel, je kunt dit!

Groetjes, Loreen

Germa

Heej Ellen,

Wat een avontuur! Fijn om te horen dat je reis goed verlopen is en dat je goed ontvangen bent in het gastgezin. Geniet van elk moment! Voor je het weet is het avontuur weer voorbij. Het is erg leuk om je blog te volgen. Heel veel succes en ik ben erg benieuwd naar je nieuwe verhaal! Liefs Germa

Luda van de Werd

Leuk die bevlogenheid van je! Je hebt pit! 't kump goed geeft aan dat je een optimist bent, heel leuk. Ik haal onderhand mijn Portugees op de Brazilianen schrijven um beijo (lijkt op un beso als je het hardop zegt). Hou ons op de hoogte en.... geniet van dit avontuur.

Anita

Geweldig zal iedere dag beter gaan!Wat ben je toch een geweldige schrijfster moet je echt wat mee gaan doen!We blijven je volgen geniet van deze bijzondere sfeer!liefs????

Marina

Hoi Ellen,
Fijn dat het goed gaat en wat kan jij een mooie verhalen vertellen. Heel veel succes! Groetjes, Christ en Marina

papa.

Hoi Tijger van me,
Het doet mij en zeker ook mama goed te horen dat het jou steeds beter gaat bij de fam. Ines Chacon Urbina en omgeving.Het is natuurlijk altijd even wennen.Ik hoop dan ook dat je straks wel nog terug naar Nedeland wil.
ps het lopen naar school kan geen kwaad, goed voor de conditie. Tot horens knuffel papa, xxx

Laura Crutzen

Hee lieve Ellen!
Wauw, ik krijg kippenvel van jou blogs! Wat schrijf je mooi en we kunnen goed lezen dat je geniet daar.
Super leuk dat de eerste dagen al goed bevallen zijn en vooral grappig om al die typische Ellen dingetjes te lezen! hahaha ik zie je al staan met je koffer en iedereen aanspreken die je tegen komt! hihi geweldig!
Die heimwee gaat vanzelf weer weg, het lijkt nu moeilijk en alles lijkt nu ver weg maar geef je zelf even de tijd. Er is skype, whatsapp en noem alle middeltjes maar op. Je bent een kanjer dat je deze stap genomen hebt en je moet genieten van de geweldige tijd die je daar hebt! De contacten bouw je vanzelf op en dan komt de afleiding ook vanzelf wel. Geloof me, voor je het weet sta je weer met je koffer bij die weegschaal en moet je weer naar het koude Nederland, dan baal je! (ik heb nog steeds heimwee! ;) )
Lieve Ellen, geweldig om je zo te kunnen volgen. Heel veel plezier en geniet van alles en iedereen om je heen! Ik ben enorm benieuwd naar de foto's!!
Heel veel liefs, ook van Martijn
xxxx Laura

Roos

Gelukkig kun je in cusco je sociale netwerk een beetje op peil brengen. Liefs Roos

Oma rocky

Lieve schat van mij. Ellen ik ben blij dat het je al goed bevalt. Ik word door iedereen gevraagd hoe het met je gaat. Fijn dat je zo'n leuke "oppasouders" hebt gekregen". Ik maak me nu minder zorgen want je bent nu goed geborgen. Heel veel goeds en kusjes van oma xxxx.

Opa Rocky

Lieve Ellen, het lijkt wel of je in Peru bent geboren na alle leuke berichten die we van je horen.
Oma was in het begin een beetje aan het treuren maar voor jou gaan nog vele mooie dingen gebeuren.
Met oma komt het wel goed want ze heeft nu al weer veel moed. Ellen het gaat je goed.
Heel veel kusjes van opa XXX.

Anja bruijnen

Voor iedereen is een conditie goed.dus dat lukt je wel.
Ach wat betreft ontbijt,is maar wat suiker en geen vet.dus dat verbrandt je snel. Kan me voorstellen dat dit anders is als thuis..
Tot blogs Anja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active