EllenPeru.reismee.nl

Bijzondere momenten in mijn twee thuisfronten

Lief thuisfront,

Na een tijdje niets van me te hebben gehoord, ben ik eindelijk weer in mijn digitale pen gekropen om samen met jullie terug te blikken op mijn avonturen. Deze punt in mijn reis verdient met alle zekerheid een blog want naast dat er zich zowel hier als 'thuis' bijzondere gebeurtenissen hebben voorgedaan, wil ik ook even stilstaan bij 'het feit' dat het afgelopen weekend (al) een maand geleden was dat ik aan dit avontuur begonnen ben. Dit betekent ook gelijk dat ik al een hoofdstuk in mijn avontuur heb 'afgesloten' en aan een nieuw hoofdstuk begonnen ben, het vrijwilligerswerk. 'Every end has a new beginning..'

*Tip: neem even de tijd voor het lezen van deze blog.

Naast dat het chronologisch gezien het eerste is wat ik jullie ga vertellen, verdient dit ook een eerste plek in mijn blog. Zoals jullie eerder in mijn blog hebben kunnen lezen, was ik afgelopen weken niet alleen met mijn gedachten bij mijn avontuur hier in Peru maar vooral ook bij mijn thuisfront. Waarvan een, het gegeven dat ik peettante zou worden. Vorige week woensdagnacht is een van mijn grootste dromen uitgekomen, ik ben peettante geworden van een kerngezonde knappe meid, genaamd Minke. Na vele dagen met spanning mijn telefoon in de gaten te hebben gehouden, was donderdagochtend dan eindelijk het moment dat ik wakker werd en de naam van mijn nicht (mama Minke) in mijn WhatsApp zag staan. Met ingehouden adem opende ik het bericht en twee tellen later vulde mijn scherm zich met een foto van een knap gezichtje, mijn petekindje, Minke. Al gauw werd ik overspoeld door een gevoel van vreugde en wilde ik mijn blijdschap met iemand in mijn omgeving delen..maar tegelijkertijd ging dit ook even gepaard met enig gevoel van heimwee. Wetende dat ik peettante ben geworden ervaar ik als fantastisch maar daarbij komt ook de gedachten naar boven dat ik hier ben, duizenden kilometers verderop. Het liefste zou ik haar en haar zus nu willen knuffelen, maar dat zal nog drie maandjes moeten wachten. Maar ik denk maar zo, het zijn enkel drie maanden en ik heb iets heel bijzonders om naar uit te kijken. Daarbij is er tegenwoordig gelukkig zoiets als Skype en had ik vrijdagmiddag het grote geluk om Minke via mijn IPad 'live' te bewonderen. Jullie kunnen jullie voorstellen dat niets en niemand meer die dag de trotste glimlach van mijn gezicht kon halen. Hoe zeer ik soms baal van de huidige technologie, kan ik het hier in Peru tot nu toe alleen maar toejuichen. Naast dat me in het weekend iets heel moois stond te wachten, kon mijn weekend nu al niet meer stuk.

Vrijdag brak mijn laatste ochtend als student bij de vierweken durende taalcursus aan en mocht ik na een korte speech (in Spaans uiteraard) te hebben gegeven aan docenten en medestudenten, mijn certificaat in ontvangst nemen. Terugkijkende op de afgelopen vier weken is mijn Spaans kennis en zijn de vaardigheden zeker zichtbaar toegenomen, maar als het ware het echte werk begint nu eigenlijk pas. Want het is nu aan mij om de opgedane kennis te blijven toepassen binnen mijn gastgezin, 'op straat' en op het vrijwilligersproject. Met als gevolg dat mijn vaardigheden (als het goed is) zullen toenemen en verbeteren. Maar los van dit feit, ben ik heel blij met het certificaat en denkende naar mijn toekomst ben ik van mening dat het ook een waardevolle toevoeging is aan mijn Curriculum Vitae.

Na vrijdagavond gezellig met de groep (mijn medestudenten) onder het genot van het uitzicht over de stad en live muziek een drankje te hebben gepakt bij de Limborestobar in San Blas, brak voor Enola, Leia en mij zaterdagochtend om 08.00u een groot nieuw avontuur aan. Alledrie waren we verheugd om een bijzondere ervaring aan onze verzameling toe te voegen, namelijk niets minder dan een bezoek aan de Sacred Valley en.....de Machu Picchu. Voor de kenners onder ons, in 1983 is deze plek opgenomen in de Werelderfgoedlijst van Unesco en vormt daarmee een van de zeven wereldwonderen. Ofwel, ik ervaar het als heel bijzonder om de kans te krijgen deze plek te bezoeken.

Na onderweg vanuit de bus te hebben genoten van de omgeving en op diverse plekken te zijn gestopt voor het uitzicht te kunnen zien en ruiken, arriveerden we allereerst in Pisac. Pisac is een Peruaans dorp, gelegen in de heilige vallei, grenzend aan de rivier de Urubamba. De Urubamba wordt ook wel de sacret river van de Inca's genoemd. In dit dorp hebben we een grote ruïne van de Inca's bezocht. Naast dat deze plek omgeven is door mooi landschap, schuilt er achter deze plek een rijke historie. Voor mij hadden we geen betere gids dan Marco (zie foto op Facebook) kunnen hebben. Hij bracht de geschiedenis als het ware tot leven op de manier waarop hij het vertelde. Door zijn aanzienlijk gevoel voor humor, kreeg de rondleiding het levendige tintje wat het nodig had om de aandacht erbij te kunnen blijven houden. Naast de tempel van de zon, worden de heuvels (welke met name de ruïne vormen) bedekt door landbouwterrassen. In de tijd van de Inca's werden deze terrassen gebruikt om vele verschillende gewassen te kweken. Misschien val ik t.o.v. eerdere blogs in herhaling, maar doordat Peru over alle klimaten beschikt, is het land in staat om vele verschillende groente- en fruitsoorten te verbouwen. Etenswaren, met name het fruit is hier ten opzichte van Nederland, rijker van smaak. Na in Pisac voldoende tijd te hebben gekregen om rond te wandelen en daarmee een indruk op te kunnen doen van de plek, vervolgden we onze reis naar Urumbamba voor een lunch. Genietend van het uitzicht vanuit de bus en tegelijkertijd luisterend naar muziek, checkte onze gids zijn administratie door even kort met iedereen de opgegeven gegevens door te nemen. Na diverse malen een onbekende en in mijn oren Afrikaanse naam door te bus te horen en de gids op en neer te zien lopen, dook de gids uiteindelijk naast ons op met de brandende vraag of wij bij de naam 'Bruna Sousa' hoorden. Met een gezicht alsof ik hem voor gek verklaarden keek ik hem aan, maar zodra hij de voornamen opnoemden werd al gauw duidelijk dat dit bij deze mijn tweede en nieuwe achternaam was. Mag ik u voorstellen, Ellen Bruna Sousa. Vraag me niet hoe ze erbij komen maar ik denk dat iemand een beetje teveel zijn eigen fantasie op zijn beloop heeft laten gaan toen hij op het gehoor mijn achternaam moest noteren. Naast dat door bevestigd te hebben de lunchplek voor ons bekend werd was vanaf dat moment mijn naam voor die dag 'Bruna'. Je hoeft maar een naam te hebben, zullen we maar zeggen. Onze busreis naar onze tweede bestemming Ollantantambo werd kort onderbroken door de lunch, welke voor ons spaghetti met groenten was. Een heerlijke maaltijd die ervoor zorgden dat we genoeg energie hadden voor de trappen te betreden in onze volgende bestemming. Ollantaytambo is een van de plekken in de heilige vallei waar veel Inca verzet tegen de Spaanse kolonisatie heeft plaatsgevonden. Ik heb de ruïnes (400 trappen) en de verhalen behorende bij het landschap als heel indrukwekkend ervaren. Zo zijn er bijvoorbeeld in de hoge rotswanden gezichtscontouren te ontdekken die een ieder weer een eigen betekenis en verhaal met zich meedragen. Ook wordt het uitzicht over de stad met de trap die je hoger gaat steeds mooier. Aangezien er veel historie schuilt in bijvoorbeeld deze plek, is het een ware trekpleister voor de toeristen onder ons. Dat deze plekken veel wordt bezocht door toeristen, komt ook tot uiting in het gedrag van de plaatselijke inwoners. Zo aanschouwde ik het moment dat een mevrouw een foto maakte van een kereltje en hij heel vriendelijk lachte, maar nog geen twee tellen later vastberaden zijn arm uitstak en de mevrouw verzocht te betalen. Zo ouders, zo zoon. Lopend naar het treinstation in Ollantaytambo waar we onze reis met de trein verder zouden vervolgen naar Aguas Calientes, baalde we er stiekem wel van dat we niet meer tijd konden doorbrengen in deze indrukwekkende plek. We zijn het er dan ook over eens dat we als we de kans hebben, deze plek zeker nog eens willen bezoeken.

Onze treinreis naar Aguas Calientes, de plek aan de voet van de Machu Picchu, is prima verlopen. Vanuit mijn comfortabele stoel met een drankje en borrelhapje voor me, de Spaanse muziek en tikkende regen op de ramen, heb ik het groene, dichte landschap in me opgenomen en tegelijkertijd in mijn gedachten teruggeblikt op wat zich die dag allemaal had voorgedaan. Anderhalfuur later zijn we in plensende regen aangekomen in Aguas Calientes. We waren blij te vernemen dat onze reservering in orde was en we dus een fijne plek hadden om die nacht bij te komen en op te laden voor de volgende spannende dag. Een biertje voor het slapen gaan mocht uiteraard niet ontbreken, waarbij we de stad even in het donker konden bezichtigen en ons concentratie peil werd getest bij het spel Jenga. Daar waar we tijdens onze nachtwandeling elkaar vragend hebben aangekeken of 'dat' daar aan de andere kant van de rivier een steile rotswand van een berg was, kwamen we in de ochtend al gauw tot de ontdekking dat de hele plek wordt omringd door hoge bergen. Valt iets over te zeggen haha...maar vooral heel bijzonder om te zien.

De volgende ochtend zijn we om 7 uur vertrokken, waarnaar we om 8 uur arriveerden aan de ingang van de Machu Picchu. We hadden nog drie kwartiertjes de tijd om rond te lopen voordat we onze tour guide Victor zouden ontmoeten. Uiteraard benutten we deze tijd goed. Voorafgaande aan deze trip wist ik natuurlijk al iets over de Machu Picchu, maar het enige plaatje wat in mijn hoofd zat, is de welbekende foto van de Wayna Picchu die je overal op het internet vindt. Maar lieve mensen, het is VEEL meer dan dat. Het is een plek met een hele rijke geschiedenis.

Tijdens de rondleiding probeerde ik me voor te stellen hoe het er jaren geleden uitzag. De geschiedenis kwam in mijn hoofd als het ware tot leven.. In deze blog zal ik jullie in het kort ook even een rondleiding geven, maar dan wel helaas zonder beeld. Daarvoor verwijs ik jullie naar mijn foto's. De Machu Picchu ligt aan de voet van het dorp Aguas Calientes tussen twee hoge pieken, de Wayna Picchu (in Quechua jonge berg) en de Machu Picchu (de oude berg). Het is een stad van de Inca beschaving die door de Spanjaarden nooit is vernietigd en voor de huidige bezoekers enkel bereikbaar is per trein. De functie van deze plek is nooit bekend geworden. Vanaf 1400 hebben twintig tot veertig duizend mensen dag in dag uit gewerkt om deze stad te bouwen, voor 100 jaar lang. Maar het mocht niet baten want in 1536 werd de plek in beslag genomen door de Spanjaarden. Aan de wijze waarop de huizen en muren gebouwd zijn, is te zien dat de inwoners zijn gevlucht en hun huis en haard hebben moeten achtergelaten. Duizend inwoners welteverstaan, waarvan de koning de Inca genaamd, is gevlucht naar de jungle. Het is zo dat enkel de koning van het rijk Inca wordt genoemd, de overige bevolking wordt Quechua genoemd. In de tijd dat de Inca bevolking leefde in deze plek, was de Main Plaza een belangrijke plek binnen de Machu Picchu. Hij fungeerde als plek waar belangrijke bijeenkomsten werden gehouden, het was de plek waar Cricket werd gespeeld maar..het was ook de plek waar in die tijd een helikopter landde voor een belangrijke meeting in Latino Americana. Die dag was de laatste dag dat de grote steen in het midden van de Plaza, die voor de beschaving de representatie van God vormde, rechtop stond. Want door de landing van de helikopter, is de steen vernietigd en daarmee een waardevolle plek voor de beschaving weggevallen. De Inca beschaving geloofde sterk in 'reïncarnatie'. Zo zijn er een drietal dieren die het leven van de mensen vormen. Allereerst zitten we in de huid van de Puma, we zijn jong en sterk. Wanneer we ouder en slimmer worden veranderen we in een slang. Op het moment dat onze dood in zicht komt, neemt de condor de slang mee naar de hemel waar zich in de condor een nieuw leven ontwikkelt. Ofwel reïncarnatie. Zo, genoeg geschiedenis.. Ik kan me voorstellen dat het misschien een beetje zweverig en droog klinkt uit de mond van een jonge reiziger in een blog. De manier waarop het mij is verteld, is er uiteraard 'iets' meer sprake geweest van overtuiging en duidelijkheid. Maar toch wilde ik dit een beetje met jullie delen. Voor meer 'historische weetjes' verwijs ik jullie naar mijn foto's op mijn Reismee website....of het beste is, boek een ticket en kom het zelf ervaren ;). Na de rondleiding stond ons een speciale wandeling te wachten, en wel de beklimming van de Machu Picchu mountain. Zoals eerder genoemd 'de oude berg'. De Machu Picchu mountain is 3085 m. hoog en ligt als het ware aan de andere kant van 'de stad' tegenover de Wayna Picchu. Aan het einde van de rondleiding vroeg de gids wie de berg gingen beklimmen waarop wij als enigen van de groep onze hand opstaken. Op dat moment dacht ik: dit kan twee dingen betekenen, of het is een (te) heftige klim en wij gekken onderschatten het, of wij zijn gewoon diehards en gaan het mooie avontuur aan. Achteraf gezien, ben ik tot de conclusie gekomen dat het een combinatie van beiden was. Maar vooral de laatste :).

Gezien de top van de berg om 12.30 uur wordt gesloten, en wij om elf uur met de klim begonnen, wist ik van te voren dat het voor mij een vrij lastige klim zou worden. Dit omdat ik in vrij hoog tempo moest bergopwaarts moest lopen en er weinig tijd was voor adempauzes. Maar..ik zou Ellen niet zijn als ik me hier door liet weerhouden. Om elf uur hebben we ons ingeschreven en zijn we enthousiast aan de eerste trappen begonnen. Terugkijkende op deze klim heb ik het als geweldig ervaren en heb ik een uitdaging overwonnen. Mooie natuur en verre uitzichten over de Machu Picchu en de omringende natuur maakte dat het genieten was tijdens het wandelen. Echter was het door de vele (hoge) trappen, steil pad (van hoogte 2430 m. naar 3085 m.) en tijdsdruk erg vermoeiend voor mij. Maar dat maakte het moment toen we boven op de top aankwamen des te mooier. Gelukkig was ik niet de enige want Enola en Leia die een stukje voor mij liepen hadden ook beiden een rood hoofd van de inspanning. Tijdens de wandeling heb ik veel gedacht aan de de diverse huttentochten ik samen met mijn familie in Oostenrijk heb gelopen. Mooie herinneringen kwamen naar boven. Stiekem moest ik wel een beetje lachen toen ik hier aan dacht, want daar waar we in Oostenrijk met ervaren wandelaars en een gids waren, liepen wij tijdens deze tocht alleen (wel vele andere wandelaars op diverse punten op de berg) over de paden waarbij je als je links naast je keek werd geconfronteerd een dal van ontelbare meters diep. Maar goed, verschil moet er zijn zullen we maar zeggen. Blijkbaar hebben ze hier in Peru veel vertrouwen in jonge reizigers als ons, haha. Tijdens de wandeling hebben we elkaar goed aangemoedigd en zijn we vele wandelaars (die de top al reeds hadden bereikt) tegenkomen. Telkens als ze ons passeerden, werden we enthousiast toegesproken met uitspraken zoals 'Jullie kunnen het, Nog even, Het is het uitzicht waard..', dit variërend van Spaans, Duits, Frans tot Engels. Waarop wij altijd even vroegen hoelang het nog was, dit was fijn..maar soms een beetje verwarrend aangezien we op een moment van een stel hoorde dat het het nog 30 min. waren en twee minuten later een stel beweerden dat het nog drie kwartier waren. Dan maar uitgaan van het gemiddelde...

Uiteindelijk na vele trappen te hebben getrotseerd, zijn we als ik het goed zeg om 12.10 uur aangekomen. Daar waar ik aan einde van mijn energie zat, kreeg ik tijdens de laatste trap met uitzicht op de top een energie boost. Met een gevoel van trots ben ik boven op de top in de armen van Enola en Leia 'gevallen ' en hebben we de resterende twintig minuten zo goed mogelijk proberen te genieten van het verbluffende uitzicht. Ik zeg zo goed mogelijk omdat ons zicht helaas werd belemmerd door de wolken. Echter had dit geen invloed op het moment, want wat voelde het goed om daar op die top te staan wetende dat je een flinke klim erop hebt zitten. Gelukkig gunden de wolken ons toch voor een kort moment een mooi uitzicht toe, en werd dit dan ook goed benut om veel (mental) pictures te maken.. Zoals iedere berg, had ook deze berg een afscheidscadeautje, namelijk de wandeling terug naar beneden. De daling ging (zoals het bij iedere berg gaat) in het begin feilloos, maar op de helft hadden mijn benen het wel weer gehad met het dalen en waren ze dan ook blij toen we even later weer op gelijke grond aankwamen.

Beneden aangekomen hebben we allereerst even uitgepuft op het gras en zijn we daarna nog alle hoekjes en plekjes van de Machu Picchu gaan ontdekken; over muurtjes lopen, gangetjes volgen, van muurtjes springen.. Een 'selfie' met een lama (na vele pogingen gelukt) mocht hier niet aan ontbreken uiteraard. Wel merkten we dat niet iedere lama hier van gediend is, dus we zijn daarna ook maar weer rustig verder gelopen.. Na nog de nodige tijd te hebben doorgebracht in de 'stad', de laatste kliekjes te hebben gemaakt en voor de laatste keer te hebben genoten van het uitzicht, hebben de bus terug genomen naar Aguas Calientes. Het dorp had nog een klein zonnetje voor ons in petto dus hebben we hier nog even rondgelopen, ben ik uit een winkel gejaagd door de verkoopster omdat ik het niet eens was met 75 soles voor een 'echt' zilveren ring (yeah right) en hebben onze trip afgesloten met een smakelijk klein hapje en drankje. Echter in prijs niet zo klein..daar waar ik in Cusco 3 soles voor een Coca Cola betaal was het hier 8 soles. Maarja we hebben het hier dan ook over het dorp dat aan de voet ligt van een van de zeven wereldwonderen. Een van de zeven wereldwonderen, die ik heb bezocht samen met twee super reisgenootjes. Wat ben ik ongelofelijk trots dat dit heb mogen meemaken!!!

The day after, in mijn Peruaanse thuishaven Cusco, had ik niet veel tijd om na te zwijmelen over onze trip want het volgende avontuur stond alweer voor de deur. Afgelopen maandag heb ik namelijk mijn eerste dag gehad bij het vrijwilligersproject. Samen met Borja (een vrijwilliger afkomstig uit Spanje, Gran Canaria) stapte ik maandag het pleintje op van de school waar ik de aankomende tijd iedere ochtend ga werken. Veel tijd om even rond te kijken had ik niet, want al gauw zwiepte de deur van het 'kleine maar fijne' gebouwtje open en verscheen daar een reuze enthousiaste mevrouw in de deuropening. Lezers, mag ik jullie voorstellen aan Gladis. De lerares waar ik de aankomende tijd een klas van 25 kinderen, in de leeftijd van 3 tot 6 jaar, mee ga 'runnen'. Een dikke knuffel en woorden als 'aaaah, mi hija (mijn kind)' maakte dat ik weinig twijfels had aan het feit of dit een lieve hartelijke vrouw was. Ik werd aan de hand genomen naar het gebouwtje waar ik in de ogen keek van ik schat zo ongeveer twintig moeders. Tuurlijk, laten we alles in een keer doen. Gladis stelde me enthousiast voor aan de moeders met als gevolg een luid applaus. Op verzoek van Gladis om een oogje in het zeil te houden bij de kinderen (terwijl zij even een bespreking had met de moeders) en met een nogal overdonderend en verrast gevoel verliet ik de ruimte. Buiten werd ik omringd door de meiden en kreeg direct een kleurboek van een van de meiden onder mijn neus geduwd.

Afgelopen dagen heb ik meegedraaid met de activiteiten en lessen die Gladis geeft. Gladis betrekt me heel erg bij de dingen die ze onderneemt gedurende de dag, en waar ze me nodig heeft ondersteun ik haar. Dit zijn bijvoorbeeld huishoudelijke taken, maar vooral ook helpen bij de activiteiten die de kinderen doen zoals wanneer de kinderen oefeningen in hun werkboek maken. Als Gladis les geeft, doen ze actief mee en letten ze aandachtig op. Ze maakt heel veel gebruik van muziek, zo zingen ze iedere ochtend een soort van welkomstlied. Gladis heeft een hele overtuigende wijze van lesgeven, ze hoeft maar even haar stem te verheffen en de kinderen luisteren. Ik daarentegen heb ik het iets moeilijker, wat logisch is uiteraard.

Deze week heb ik met name geobserveerd om een indruk te krijgen van de wijze waarop Gladis lesgeeft, het gedrag van de kinderen en de wijze waarop de kinderen met elkaar omgaan. Dit heb ik ook bewust gedaan omdat uit ervaring weet dat ik niet vlug er te dicht op moet willen zitten. Zij moeten wennen aan mij en andersom ook. Ik zie heel veel gebeuren en doordat we maar met z'n tweeën zijn, ben ik onbewust al heel veel aan het werk.

Als de kinderen vrij worden gelaten en buiten spelen, zijn met name de jongens 'niet te houden'. Ze schreeuwen en vechten veel. Gezien ik regelmatig diegene ben die buiten met hen is, terwijl Gladis andere dingen regelt, moet ik ingrijpen. Mijn woordenschat bestaat momenteel dan ook met name enkel uit: no gretar (niet schreeuwen), no palear (niet vechten). Op het moment ben ik op het project niet de persoon die ik wil zijn. Vanuit mijn stage bij het MKD heb ik heel veel geleerd, maar door de taal voel ik me beperkt en onmachtig in mijn handelen. Vanaf volgende week wil ik activiteiten gaan voorbereiden die ik met de kinderen kan doen als we buiten zijn. Ik denk dat zowel de kinderen als ik dan meer plezier zullen beleven. Want uit de wijze waarop ze de lessen in de klas volgen, kan ik zien dat ze als ze weten wat van hen verwacht wordt, ze enthousiast meedoen. Maar ondanks dat het boefjes zijn, zijn het allemaal schatten van kinderen. Als ik in de ochtend het plein oploop, word ik omhelst en enthousiast begroet door zowel de lerares, de ouders en de kinderen. Kortom, ik voel me welkom op deze plek. Maar het heeft even de tijd nodig om te wennen, ik moet het even de tijd (willen) geven.. Komt goed!

Lief thuisfront, hopelijk gaat alles goed met jullie en hebben jullie ondanks de lengte van dit verhaal, mijn blog toch met plezier gelezen. Ik heb het in ieder geval weer als fijn ervaren om jullie op de hoogte te brengen van mijn avontuur.

Heel veel liefs uit Peru,

en voor oma Rocky die afgelopen maandag 80 jaar is geworden maar nog altijd een fris levendig bloemetje is, een extra dikke knuffel!

Ps. Ik ben aan het leren biljarten (poolen)..nooit gedacht dat ik dit zo'n leuk spel zou vinden :).

Reacties

Reacties

Daniella

Gefeliciteerd peet tante!
Wat zal deze rol je goed gaan passen:)
Heel veel succes met het vrijwilligers werk!
Dikke knuffel van een trotse nicht

Petra Speetjens

Hallo Ellen,
Met zo'n verhaal begint de dag goed!
Ik heb er van genoten om half 7 vanochtend.
Ik hoop dat je je verhalen blijft delen!

Proficiat met je nieuwe rol als peettante. Geniet ervan, al duurt het nog even voor je je nieuwe nichtje echt kan zien.' Veel groeten ,alle goeds, Petra.

Loreen Merx

Hoi Ellen,

Wat een leuk en mooi verhaal :)
Ik lees nu met extra enthousiasme haha, want ik heb me ingeschreven voor nog een Globalreis deze zomer naar Peru! Ontzettend leuk om jou zo bewonderend over (o.a. de natuur van) dit mooie land te horen praten.
Geniet van alles!

Liefs, Loreen

Corrie

Wow Ellen, "peettante" wat een mooie ervaringen allemaal. Geweldig om te lezen. Ik wacht met veel ongeduld steeds jouw nieuwe blog af en wat kun jij boeiend schrijven..... !!! Geniet van alle momenten en ik kijk alweer uit naar je volgende blog. Liefs Corrie

Bep

Ha Ellen
Het eerste van harte gefeliciteerd met je petekind.Dat word genieten !!!! En wat heb je weer veel meegemaakt !
Je moet er maar n boek van schrijven,want het is ontzettend fijn geschreven.
Liefs en dikke knuffel Bep

Germaine

Hoi ???? lieve ellen
Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe rol als peettante.geweldig dit blog:alsof we elk moment van je activiteiten erbij waren. Toppie wat je allemaal onderneemt ????
Fijn weekend xx

Vera

Haha mag dat wel? Op muurtjes lopen en springen in zo'n historische omgeving? Ik heb Minke jouw blog maar even voorgelezen, zodat ze weet wat haar peettante allemaal uitspookt! Zo te lezen verschillen de kinderen daar niet veel van kinderen hier. Werk ze nog....
Groetjes Vera

Monique Dormans

Proficiat Ellen met je petekindje!!
Wat een mooie blog!!!

Dikke knuffel!

Mama

Kanjer van ons. Alvast een korte reactie. Wat een geweldig verhaal weer, tot tranens toe. Samen met papa tijdens ontbijt gelezen. Blijf genieten en pas goed op jezelf. Dikke knuffel van ons tweetjes.

Aggie

Proficiat peettante. Ik heb weer genoten van je verhaal en verheug me alweer op het volgende. Geniet van je werk op school en tot de volgende keer.
Groetjes Aggie.

anja bruynen

HE Ellen ,hartelijk gefeliciteerd met Minke ,je petekindje.
ik zag gisteren de melding komen van jou blog ,nou dacht ik hier moet ik tijd voor hebben,vandaar dat ik een dagje later heb gelezen.
veel plezier.
liefs Anja

Marloes

Haa peettante Ellen!
Gefeliciteerd met je petekindje Minke, mooie naam zeg.
En wat een prachtig verhaal weer...
Veel succes met het vrijwilligerswerk, maar zo te horen (met de ideeën die je nu al hebt en je aanstekelijke enthousiasme) gaat dat helemaal goed komen!

Liefs, Marloes

Pauli

Hoi Ellen. Blijf zo enthousiast schrijven en genieten van alles wat je tegenkomt. En vooral maak veel mental pictures!!! Groetjes

tante marjo

Oh ellen wat geweldig allemaal. Ik zie aan je gezicht dat je geniet. En die klim tof van joi.
Over jou naam in de bus moet je papa maar eens wat meer vragen! Die weet wel waar dit vandaan komt ha ha,!
Veel plezier, en het gaat je goed
xxx marjo

Fief

Lieve Ellen van Harte Proficiat met je petekindje Minke, leuke naam! Geweldig verhaal van de Machu Picchu, staat ook nog op mijn verlanglijstje! Ook knap dat je die beklommen hebt, vooral die trappen zijn zwaar en vaak heel verschillend van hoogte, dat is heavy! Bedankt weer, ik heb genoten en kijk alweer uit naar je volgende verhaal! Veel succes met je job dat gaat je wel lukken! Welke leeftijd hebben je leerlingen? Dieke poen oet Eijsden, Fief

Natasja

Leeve peattante Ell!
Mit veul plezeer hub ich dien verhaol geleaze. Liej mich ech ein geweldige plek. Auch mooi det ze dich op de sjool zo hartelijk ontvangen! Alles kump good. Xx en eine dikke knuffel vanoet Mofert!

Carole

Ha Ellen, gefeliciteerd met je petekindje. Ik weet uit ervaring hoe leuk dat is!!! Ik kan me voorstellen dat je ernaar verlangt haar te knuffelen, maar als ze groter is, zal ze ook trots op je zijn. Dan kan ze "opscheppen"over de vele avonturen die haar peettante heeft beleefd op het moment dat zij geboren werd.
De tijd vliegt om. Als ik het zo hoor kom je nog tijd te kort.
veel liefs
Carole

Ine Offermans

hoi Ellen
Ik lees met enorm veel plezier je blog. De dingen die je ziet zou ik zelf ook verschrikkelijk graag willen zien.je schrijft met heel humor en ook heel rieel soms is het moeilijk maar ook heel erg de moeite waard.
En het spaans. Ik ben zelf op Spaanse les en snap precies how moeilijk spaans is. Ik kijk met veel verwachting uit naar je volgende blog
Gr ine

An Claes

Lieve Ellen,

Wat leuk dat je peettante bent geworden!
En wat heb ik weer genoten van je verhaal!
Ik hoorde van Amel dat je Desiree Groffen nog ontmoet had, wat ontzettend leuk!
Geniet nog van de mooie dingen en veel succes met het vrijwilligerswerk!

Lieve groetjes An

Luda

Het is genieten wanneer ik jouw avonturen lees. Je bent een doorzetter, hebt pit. Inderdaad zal jouw petekind straks bemerken wat een fijne peettante ze heeft, je bent een goed voorbeeld. Later zal ze dat goed begrijpen. Geen gek idee om alles later in een boek te verwerken, dat talent heb je. En och jonge kinderen moeten altijd even aan ons wennen, die belhamels worden echt wel gek op deze "juf".

Els en Peter Dekkers

Dank je wel voor het geweldige verhaal. De foto's denken we er bij, die zien we nog wel. Wat een heerlijke belevenissen.
En nu aan het werk. We wensen je daar heel veel succes bij.
Heel veel groetjes.

Jacqueline Bemelmans

Hoi Ellen

Allereerst gefeliciteerd met je petekind Minke. Ellen wat schrijf je mooi, we kijken steeds weer uit naar je volgende blog met nieuwe verhalen en avonturen. Het is fijn te lezen dat je zo goed word ontvangen bij iedereen. Heel veel succes en plezier in Peru.

Groetjes Hub en Jacqueline

Piet Claes

Hoi Ellen,

Ik zie dat geniet in dat mooie kleurrijke Peru het zal inderdaad een vrij vermoeiende dag zijn geweest in Machu Pichu het is een hele klim maar prachtig om mee te maken dit vergeet je nooit meer het is echt heel mooi!
Leuk dat je Peet tante bent geworden, proficiat.
Geniet van de kinderen je zal er een hoop van leren en hou je taai!

Groetjes en knuffel,

Piet

Oma en opa Rocky

Oma en opa laten weten dat oma een hele mooie verjaardag heeft gehad met heel veel bezoek en als verrassing kwamen Joop en Marion geheel onverwacht (opa wist er wel van) op bezoek. Heel veel iliefs.

Helga

Wat een mooie avonturen beleef je weer!
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe rol als peettante. Je hebt alweer zo'n mooie en boeiende blog geschreven. Het leest zo lekker weg! Mocht je ooit in de toekomst om werk verlegen zitten, kun je je nog altijd op het schrijven richten :D. Ik wens je veel plezier en geniet nog van de resterende drie maanden in Peru. En, ik wacht weer vol spanning op je volgende bericht!

Roos

Hoi Ellen. Machu Picchu is een plek van mijn dromen. Ik heb jarenlang een kalenderplaat op gehad hangen. Mooi toch dat jij die plek werkelijk bezoekt. Ook vind ik het een boeiend verhaal over de juf van jouw klas.het is soms moeilijk te doorzien waar haar gezag op gestoeld is. Ik denk dat jou dat ook wel zal lukken. Blijf vooral jezelf. Lieve groeten Roos

Fons & Ingrid Grooten

Hallo Ellen, They en Marjo zijn bij ons op bezoek en vertellen over je prachtige avontuur in Peru. We hebben net de mooie foto's bekeken en zijn vol bewondering over deze prachtige reis die je maakt. Heel veel plezier en een hele berg prachtige ervaringen wensen wij je toe vanuit Bocholtz.

Gertie Bertrand

Wat een geweldige ervaring. Ook voor ons die geschiedenisles. Blijf genieten van deze tijd, dit neemt niemand je af en mocht je willen blijven dan zorgt Minke er voor dat je toch weer naar huis komt. Ik verheug me op je volgende verslag.

LiLy Gijzen

Super om dit allemaal te kunnen lezen. Het is echt genieten voor ons, dus voor jou zeer zeker. En dan ook nog peettante worden van MINKE, zo'n prachtige naam. Daar mag je oprecht super trots op zijn!
Geniet er verder nog van en heel veel succes met je werk.
Heel veel groetjes en 'n dikke knuffel van de " Gieskes" oet de
Wisjegrach

"ome Ruud".

Hoi Ellen;

Wat een belevenissen!! Prachtig!!
Ben een beetje jaloers (positief) op je dat je dit allemaal mee kunt en mag maken.
Het is je gegund.

marion

ik lees met plezier je verslagen, wat een ervaringen die jij op zeg geniet ervan

Oma en opa Rocky

Hallo schat. Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je petekindje. Wij hebben genoten van je verhaal, het is prachtig. Wij zijn zo blij dat het je zo goed bevalt. Wij kijken weer uit naar je volgende verhaal. lLieve Ellen wij gaan eindigen met een dikke knuffel en zoen van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active